Een digitale foto kan je bewerken. Een analoge dia niet, tenzij je hem digitaliseerd.
Logisch.
Ik durf zelfs méér zeggen: een digitale foto MOET je bewerken. Dat kan meteen ìn de camera*, of daarna in het zogenaamde "post-processing" (PP). Fotograferen doe ik altijd in RAW, zoals het hoort. Dan kan je die parameters nog aanpassen en vertrek je van het 'oer'-beeld.
Goed, een voorbeeldje.
Vandaag ging ik met Danny naar Brouwersdam om visetende zeehonden te fotograferen. Dat is niet optimaal gelukt wegens te korte telelens, maar af en toe kwam er een steenlopertje of iets anders voorbij, en deze bleef niet te ver zitten. De foto is lichtjes gecropped.
VOOR bewerking:
NA bewerking:
Ik leg nu stapje per stapje uit hoe ik deze foto heb bewerkt met Aperture (vergelijkbaar met Adobe Lightroom). Eerst en vooral de witbalans. Die klopt hier niet erg goed. Die staat bij mij standaard op gewoon zonlicht, altijd. Een steenloper heeft een witte buik, dus ik zeg tegen Aperture: DIT is wit. Punt. Aperture verstaat mij, en maakt er dan ook wit van:
boven: voor
onder: na
verder onder: daar klik ik dus.
Dan kijk ik of er overbelichte en onderbelichte stukjes zijn. Dat doe ik door een bepaalde ingebouwde functie (OPTION-SHIFT-H) die ik in één van mijn muisknoppen heb geprogrammeerd te activeren.
Dan zie ik dit:
En dan weet ik: geen probleem!
Ik verschuif met de balkjes "recovery", "exposure" en "brightness" en met de balk "highlights":
Goed. Nu de kleuren verder optimaliseren:
Een beetje extra contrast, een beetje "definition" (een soort lokaal contrast), een klein beetje saturation en nog wat vibrance.
De donkere delen ("shadows") mogen ook iets lichter. Daarvoor dient het schuivertje uiteraard! (zelfde screenshot als zonet, onder highlights):
Ok. We zijn er stillekesaan.
Er zit nog een schuivertje onder Highlights & Shadows: Mid Contrast. Erg nuttig. De "Low" en "High tonal width" heeft zeker ook nut, maar die heb ik hier niet gebruikt.
Oef! Bijna klaar!
Ik gooi er daarna nog een ruisfilter over (Dfine, van Nik Software) en nog een ander type filter: de Brilliance-filter in Color Efex Pro, weerom van Nik Software. Die geeft net een sprankeltje meer!
Vooral bij geen enkele filter of instelling overdrijven is eigenlijk de boodschap.
Vragen en opmerkingen uiteraard meer dan welkom!
* Een foto in RAW kan je pas bekijken als je er een witbalans en enkele parameters op toepast: bijvoorbeeld witbalans op zonlicht, contrast op neutraal, verzadiging op +1. Een JPG heeft dus altijd al een toepassing van die parameters gehad, en is dus altijd bewerkt.
Verder werkt ongeveer elke analoge natuurfotograaf op diafilm. Hij zal voor mooie bruin en rood-tinten een Kodak-filmpje gebruiken. Voor mooie groentinten kiest hij voor een Fuji-filmpje. Dus maak je geen illusies: IEDEREEN bewerkt op één of andere manier zijn foto's!
9 opmerkingen:
lang niet standaard of non-sestructive, maar ok...
oeps... Ik bedoelde dus
"lang niet standaard of non destructive, maar ok"
Non-destructive wel (enkel de twee filters van Nik Software niet, maar dat wordt toegepast op een nieuwe versie).
Over standaarden weet ik eigenlijk niets, dus verklaar je nader!
:-)
feit is gewoon dat een grafisch vormgever gewoon graag een psd toegestuurd krijgt met daarin: Raw Smart Object, en eventuele bijstel lagen. Daar kan hij alles mee doen, en adobe is gewoon een standaard geworden in de business. Bij mij op de avondlessen lachen ze de mensen met een andere Raw convertor dan CR gewoonweg uit... (of Capture one uit beschouwing genomen natuurlijk)
Och, het gaat om fotograferen he. Ik heb écht geen zin om er veel meer tijd in te steken en PS te draaien. Dat werkt een stuk trager met mijn computer dan Aperture!
Elke keer dat ik beelden aanlever voor verkoop is dat tiff. Zelfs voor Europees stockbureau. Een degelijk fotograaf heeft geen psd's nodig. Iemand die dat in het veld niet zo goed kan en alles op de computer moet doen misschien wel.
http://www.appleinsider.com/articles/09/09/22/ipod_nano_privacy_concerns_adobe_lightroom_success_more.html
-> Aperture verliest markt...
@flaps:
ik gebruik PSD's om altijd terug te kunnen komen op mijn bewerkingen... En retouchen gaat toch nog altijd het best in Photoshop hoor...
Ik stuur IDD ook uiteindelijk 16bit TIFF's door naar mijn farmboy...
Lightroom 3 beta is super snel trouwens... Ik ga enkel naar PS als het nodig is hoor...
ik versta er niks van, maar ik vind de vogel zelf iets beter, de rest van de foto, en zeker de voorgrond echter zwakker, dus 'tis hoe je't bekijkt of dit een verbetering is...
pp
Een reactie posten